Uit recent onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt dat basisschoolleraren gemiddeld bijna een dag per week kwijt zijn aan administratieve taken. Dat is 20% van hun werktijd – tijd die ze liever zouden besteden aan onderwijs, voorbereiding of simpelweg aandacht voor hun leerlingen.
Administratie: goed bedoeld, maar vaak inefficiënt
Veel van deze administratie komt voort uit externe verplichtingen: inspecties, subsidies, kwaliteitscontroles. Denk aan leerlingvolgsystemen, toetsresultaten, maar ook aan registratieverplichtingen op het gebied van veiligheid, gezondheid en duurzaamheid.
Op zichzelf zijn deze verplichtingen begrijpelijk. We willen verantwoorde scholen, transparante rapportages en veilige leeromgevingen. Maar de manier waarop deze informatie verzameld en beheerd wordt, laat vaak te wensen over:
- Handmatige invoer in verschillende systemen
- Excel-lijsten naast papieren formulieren
- Dubbele registraties omdat systemen niet gekoppeld zijn
- En nauwelijks ondersteuning in het automatiseren van dit soort taken
Een voorbeeld: CO₂-registratie in klaslokalen
Een actueel voorbeeld is de verplichte CO₂-monitoring in scholen. Sinds het debat over ventilatie en binnenklimaat in klaslokalen, worden scholen geacht regelmatig de luchtkwaliteit te meten en deze te kunnen verantwoorden richting schoolbestuur en ouders.
Hoewel het meten van CO₂ belangrijk is, leidt het in veel scholen tot nóg een taak op de toch al volle lijst:
- Handmatig aflezen van sensoren
- Waarden noteren
- Rapportages samenstellen voor directie of inspectie
Hoe kan het anders?
Hier komt technologie om de hoek kijken. Door slimme sensoren te koppelen aan een geautomatiseerd systeem kunnen scholen:
- Continu meten zonder handmatige tussenkomst
- Automatisch rapportages genereren (bijvoorbeeld wekelijks of per klaslokaal)
- Waarschuwingen ontvangen bij afwijkende waarden, zonder dat iemand elke dag hoeft te controleren
- Alles inzien via een gebruiksvriendelijk dashboard, inclusief historische trends
Bij Miggy helpen we scholen (en hun leveranciers) met dit soort oplossingen. Onze CO₂-sensoren meten 24/7 en sturen de data automatisch naar een online portaal. Zo hoeven leraren of conciërges geen waarden meer over te typen of op te slaan. Minder gedoe, meer inzicht – en vooral: meer tijd voor onderwijs.

Klein beginnen, slim opschalen
Natuurlijk lossen we met één sensor niet de hele administratiedruk op. Maar het is wél een goed voorbeeld van hoe technologie kan helpen om kleine taken te automatiseren, die samen een groot verschil maken. En vaak is het juist in die kleine stappen dat je als school vooruitgang boekt.
Wil je weten hoe jouw school slim kan omgaan met CO₂-registratie – zonder dat het extra werk oplevert? Neem dan eens contact met ons op. We denken graag mee.